Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΜΙΑΣ ΣΚΙΑΣ- ΠΙΝΔΑΡΟΣ

 


Σκιάς όναρ άνθρωπος:

Η φιλοσοφική διάσταση του ανθρώπου σύμφωνα με τον Πίνδαρο.
Ο Πίνδαρος διατυπώνει αυτή τη φράση στην 8η Πυθιόνικη Ωδή, γραμμένη γύρω στο 446 π.Χ., με αφορμή τη νίκη του παλαιστή Αριστομένη από την Αίγινα στους Πύθιους αγώνες.
Το πλήρες χωρίο είναι:
“ἐπάμεροι· τί δέ τις; τί δ’ οὔ τις; σκιᾶς ὄναρ ἄνθρωπος”
Δηλαδή:
«Εφήμεροι. Τι είναι ο άνθρωπος; Τι δεν είναι; Ο άνθρωπος είναι το όνειρο μιας σκιάς.»
Αυτή η φράση έρχεται ως φιλοσοφικό σχόλιο μετά τον ύμνο στη νίκη του αθλητή, υπενθυμίζοντας ότι κάθε δόξα και κάθε επίτευγμα είναι παροδικά. Είναι ένας ύμνος στην ταπεινότητα και στην αποδοχή της ανθρώπινης μοίρας.
Η φράση «Σκιάς όναρ άνθρωπος» (Ο άνθρωπος είναι το όνειρο μιας σκιάς) του Πίνδαρου αποτελεί ένα από τα διαχρονικότερα αποφθέγματα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Με απλότητα και βάθος, συμπυκνώνει την αντίληψη του εφήμερου της ανθρώπινης ύπαρξης και την αβεβαιότητα για το νόημα της ζωής. Τι ακριβώς εννοεί όμως ο ποιητής και πώς ερμηνεύεται αυτή η φράση μέσα στους αιώνες;
Η αρχαία Ελλάδα βρισκόταν σε μια εποχή πνευματικής και πολιτιστικής ακμής, όπου η φιλοσοφία, η ποίηση και οι επιστήμες άνθιζαν. Ο Πίνδαρος ανήκε στους μεγάλους λυρικούς ποιητές και έδινε μεγάλη σημασία στη σύνδεση του ατόμου με τη μοίρα, τους θεούς και το εφήμερο της δόξας. Η φράση αυτή ακολουθεί τη λογική της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, όπου το ανθρώπινο μεγαλείο συναντά τα όρια της θνητότητας.
Η «σκιά» στην αρχαία ελληνική σκέψη συμβολίζει κάτι ασθενικό, παροδικό, κάτι που δεν έχει σταθερή υπόσταση. Το «όνειρο» είναι ακόμα πιο άυλο, φευγαλέο και απατηλό. Ο συνδυασμός αυτών των δύο όρων στο στίχο του Πινδάρου τονίζει την απόλυτη αβεβαιότητα και την εύθραυστη φύση της ανθρώπινης ύπαρξης.
Η φράση δεν αποτελεί πεσιμιστική διαπίστωση, αλλά μάλλον μια πρόσκληση στη σοφία και στη μετριοπάθεια. Ο άνθρωπος καλείται να αναγνωρίσει τα όριά του και να ζει με επίγνωση της προσωρινότητάς του, αναζητώντας το ουσιαστικό και το αληθινό.
Αρχαίοι σχολιαστές όπως ο Διδύμος τόνιζαν τη χρήση της λέξης «σκιά» ως συμβόλου του εφήμερου, ενώ το «όνειρο» ερμηνευόταν ως η απατηλή ελπίδα, το φευγαλέο όραμα του ανθρώπου για Αθανασία. Στη σύγχρονη εποχή, φιλόσοφοι και ψυχολόγοι (π.χ. Carl Jung) εστιάζουν στη «σκιά» ως το ασυνείδητο τμήμα της ψυχής και το «όνειρο» ως την προσπάθεια του ανθρώπου να βρει νόημα στη ζωή, μέσα από τις δικές του εσωτερικές αναζητήσεις.
Το θέμα της εφήμερης ζωής εμφανίζεται συχνά στην αρχαιοελληνική ποίηση, όπως στον Όμηρο («γένος ἀνθρώπων φύλλων ὄμοιον»), στον Σοφοκλή («πολλὰ τὰ δεινὰ…»), αλλά και αργότερα στη νεοελληνική ποίηση, όπου το μοτίβο της σκιάς, του ονείρου και της φθοράς λειτουργεί ως βασικό σύμβολο της ανθρώπινης μοίρας. Πολλοί ποιητές της νεότερης και σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας έχουν εμπνευστεί από αυτό το αρχαίο στίχο, για να σχολιάσουν το παροδικό της ζωής, τη μνήμη, την απώλεια αλλά και τη διαρκή αναζήτηση νοήματος.