Ο πρώτος άνδρας στη ζωή ενός κοριτσιού είναι ο πατέρας της. Κι αυτό δεν είναι απλώς βιολογικό γεγονός. Είναι ψυχική εγγραφή. Ο τρόπος που την κοιτάζει, η στοργή ή η αδιαφορία του, η συνέπειά του ή η απουσία του, δημιουργούν μέσα της ένα πρωταρχικό αποτύπωμα: τι να περιμένει από έναν άνδρα, πώς μοιάζει η αγάπη, ποιο είναι το όριό της, τι σημαίνει αξίζω.

η κόρη αναπτύσσει πίστη στις σχέσεις. Μαθαίνει πως μπορεί να αφεθεί χωρίς να εγκαταλειφθεί. Αν όμως ήταν επικριτικός, απρόβλεπτος ή απόμακρος, συχνά καλλιεργείται μέσα της μια ενοχή ύπαρξης: «Δεν είμαι αρκετή», «Για να με αγαπήσουν, πρέπει να προσπαθώ πολύ», ή το αντίστροφο: «Δεν χρειάζομαι κανέναν, καλύτερα να μην νιώθω».

Πολλές φορές, η επιλογή ενός συναισθηματικά μη διαθέσιμου συντρόφου δεν είναι απλώς σύμπτωση ή αδυναμία διάκρισης. Είναι μια υποσυνείδητη προσπάθεια της γυναίκας να επαναλάβει τη σχέση με τον πατέρα της, ελπίζοντας αυτή τη φορά να την «διορθώσει», να την κάνει να λειτουργήσει. Μόνο που η επανάληψη αυτή καταλήγει να επιβεβαιώνει την αρχική της πεποίθηση: ότι οι άνδρες είναι απόμακροι, μη διαθέσιμοι ή αδιάφοροι για τις ανάγκες της.
Ο πατέρας δεν επηρεάζει μόνο το συναίσθημα, αλλά και τη διαμόρφωση των ορίων. Λειτουργεί ως η φιγούρα που επιτρέπει στην κόρη να διαφοροποιηθεί από τη μητέρα, να ορίσει την ταυτότητά της, να πει «όχι» χωρίς ενοχή. Αν αναγνωρίσει την αυτονομία της και δεν την εξευτελίσει, εκείνη μαθαίνει πως μπορεί να απομακρύνεται χωρίς να χάνει την αγάπη.



έβαλε μέσα της τα θεμέλια για συγχώρεση, αποδοχή και συναισθηματική ισορροπία.



Η στοργή του πατέρα δεν είναι απλώς συναίσθημα. Δίνει μηνύματα που εγγράφονται στο σώμα και στη μνήμη. Είναι το πώς κάθε γυναίκα θα νιώσει ότι ανήκει μέσα σε μια αγκαλιά. Αν ο πατέρας υπήρξε, το πρότυπο υπάρχει. Αν δεν υπήρξε, η έλλειψή του γίνεται πληγή, αλλά και κάλεσμα θεραπείας.
Γιατί κάποτε, κάθε γυναίκα καλείται να αναγνωρίσει: ποιους επιλέγει για να την αγαπούν, και τι έμαθε να πιστεύει πως της αξίζει. Και ψιθυρίζει βαθιά μέσα της: «Αυτό μου έμαθε ο πατέρας μου για την αγάπη με την παρουσία του ή με την απουσία του.»

• Bowlby, J. (1969). Attachment and Loss
• Flouri, E. & Buchanan, A. (2003). Father involvement and adolescent outcomes
• Gilligan, C. (1982). In a Different Voice
• Erikson, E. (1950). Childhood and Society
• Neff, K. D. (2003). Self‑Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. Self and Identity
• Cashdan, S. (1988). Object Relations Therapy
Αναδημοσίευση κειμένου από @Ναταλία Νικολάου, Ψυχολόγος